Samarbejde med Social Foodies

NGUVU og Social Foodies er et godt match. Vi har begge fokus på at levere kvalitetsprodukter og samtidig støtte en positiv udvikling i Afrika. Vi tror på, at handel og udvikling kan gå hånd i hånd, hvis vi tænker samfundsansvar helt ud i yderste led af fødevareværdikæden.

Social Foodies serverer kvindernes kaffebønner i alle deres butikker. Samtidig kan kunderne købe kaffebønnerne på hylderne. Til lanceringen af samarbejdet var kaffebønnerne pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Kiberas slum, så de på den måde kunne få en tiltrængt indtægt.

 

 

Samarbejde med Social Foodies
Samarbejde med Social Foodies

Køb kvindernes kaffebønner gennem Fresh.Land

Køb kvindernes kaffebønner gennem Fresh.Land

NGUVU har indgået samarbejde med Fresh.Land, der sælger frugt og grønt direkte fra producenten.

”Vi arbejder for at forkorte farmernes vej til forbrugerne og samtidig levere friske og lækre produkter til kunderne. Sammen med NGUVU gør vi det muligt for danske forbrugere at hælde helt nyristede kaffebønner i kaffemaskinerne og samtidig støtte op om de kvindelige kaffebønder i Kenya”, fortæller Mathilde Jakobsen, der sammen med Filipe Leal står bag Fresh.Land.

Kaffebønnerne kan købes som espresso eller mellemristet.

Læs artikel i Fødevarewatch.

Zibra vil aktivt gøre en forskel

De seneste år har de kvindelige kaffebønder været hårdt ramt af forandringerne i klimaet. Mere ekstrem tørke truer kaffehøsten. Derfor er NGUVU og Zibra gået sammen for at hjælpe kvinderne med at omstille kaffeproduktionen til den nye vejrsituation. Samarbejdet blev skudt i gang i september 2019 og dækker blandt andet dække over:

  • Træning og ny viden: agronom med ekspertise i kaffetræer har givet kvinderne praktisk træning, så de kan optimere kaffefarmene.
  • Opsamling af regnvand: vi har installeret 12 vandtanke, som opsamler den vigtige regnvand, der bliver mindre af i Kenya.
  • Ny planteskole: vi har bygget et såkaldt 'kaffe nursery', hvor kvinderne sammen med agronomen planter nye kaffetræer, der har rette kvalitet og kan klare lange tørkeperioder. I oktober 2020 var træerne store nok til at kvinderne kunne få 50 nye kaffetræer hjem på farmene. I gennemsnit har kvinderne 325 kaffetræer, så de nye træer vil gøre en stor forskel, når de begynder at producere kaffebønner i sommeren 2022.

I alt er 130 kvinder en del af initiativet.

Zibra vil aktivt gøre en forskel
Zibra vil aktivt gøre en forskel
Zibra vil aktivt gøre en forskel
Zibra vil aktivt gøre en forskel

ANNI LU skaber arbejde til kvinder i slummen

NGUVU samarbejder med smykkedesigner Helle Vestergaard Poulsen, der står bag smykkebrandet ANNI LU. Hun har designet forskellige armbånd og halskæder med lokale perler fra Nairobi, som bliver produceret af Abigael, Agnes, Hellen, Emily og Judith, der alle bor i Afrikas største slum Kibera.

- Jeg har valgt at placere en del af min produktion i Nairobis slum, da kvinderne dernede både har evnerne og en kæmpe drivkraft til at løfte opgaven. Samtidig er det med til at sikre dem en ordentlig løn og faglig udvikling, så de har mulighed for at skabe et bedre liv for dem selv og deres børn, siger Helle Vestergaard Poulsen.

Læs mere om kvinderne i initiativet og køb deres armbånd via ANNI LUs webshop

ANNI LU skaber arbejde til kvinder i slummen
ANNI LU skaber arbejde til kvinder i slummen
ANNI LU skaber arbejde til kvinder i slummen
ANNI LU skaber arbejde til kvinder i slummen
ANNI LU skaber arbejde til kvinder i slummen
ANNI LU skaber arbejde til kvinder i slummen
ANNI LU skaber arbejde til kvinder i slummen
ANNI LU skaber arbejde til kvinder i slummen
ANNI LU skaber arbejde til kvinder i slummen
ANNI LU skaber arbejde til kvinder i slummen
Søg på NGUVU
Dette site benytter funktionalitet, som ældre versioner af Internet Explorer ikke understøtter. Du bør derfor skifte eller opgradere din browser.