Bliv Partner

Hos NGUVU tror vi på, at vi skaber størst værdi gennem samarbejde og partnerskaber. Hvis vi skal hjælpe kvindelige kaffebønder i Kenya ud af fattigdom, kræver det, at vi slår kræfterne sammen - både i Kenya og her i Danmark. 

Her er et overblik over NGUVU's største samarbejdspartnere:

UGIMA Foundation
NGUVU samarbejder med Ugima Foundation, der arbejder for både at styrke småbønder og lokalsamfundet i og omkring Meru. Organisationen hjælper NGUVU med at identificere kvindelige kaffebønder i området, der har behov for hjælp til at forbedre farmene og deres små kaffeforretninger. Samtidig er Ugima Foundation med til at sikre ny viden, nye træningsmetoder og lokalt netværk til NGUVU og kvinderne. Herunder faciliterer organisationen vores dialog med lokale høvdinge, lokale skoler og andre vigtige interessenter. Gennem samarbejdet med Ugima Foundation sikrer vi, at NGUVU's arbejde bliver forankret lokalt. 

Afrikakurven
NGUVU og en række andre sociale iværksættere står bag den samfundsansvarlige firmagave Afrikakurven. Samarbejdet med blandt andet Social Foodies, Hammershus Fairtrade, Twisted Leaf og Social Vanilla betyder, at virksomheder kan give medarbejderne en lækker gave med alt fra gourmetkaffe, lækker chokolade, superfood drik, honning, karameller og vanilje og samtidig være med til at skabe arbejde og ordentlige arbejdsforhold til mennesker i Kenya, Ghana, Tanzania, Uganda og Sydafrika.


Samarbejde med Social Foodies
NGUVU og Social Foodies er et godt match. Vi har begge fokus på at levere kvalitetsprodukter og samtidig støtte en positiv udvikling i Afrika. Vi tror på, at handel og udvikling kan gå hånd i hånd, hvis vi tænker samfundsansvar helt ud i yderste led af fødevareværdikæden.

Social Foodies serverer kvindernes kaffebønner i alle deres butikker. Samtidig kan kunderne købe kaffebønnerne på hylderne. Til lanceringen af samarbejdet var kaffebønnerne pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Kiberas slum, så de på den måde kunne få en tiltrængt indtægt.

Zibra vil aktivt gøre en forskel
De seneste år har de kvindelige kaffebønder været hårdt ramt af forandringerne i klimaet. Mere ekstrem tørke truer kaffehøsten. Derfor er NGUVU og Zibra gået sammen for at hjælpe kvinderne med at omstille kaffeproduktionen til den nye vejrsituation. Samarbejdet blev skudt i gang i september 2019 og dækker blandt andet dække over:

  • Træning og ny viden: agronom med ekspertise i kaffetræer har givet kvinderne praktisk træning, så de kan optimere kaffefarmene.
  • Opsamling af regnvand: vi har installeret vandtanke, som opsamler den vigtige regnvand, der bliver mindre af i Kenya.
  • Ny planteskole: vi har bygget et såkaldt 'kaffe nursery', hvor kvinderne sammen med agronomen planter nye kaffetræer, der har rette kvalitet og kan klare lange tørkeperioder. I oktober 2020 var træerne store nok til at kvinderne kunne få 50 nye kaffetræer hjem på farmene. I gennemsnit har kvinderne 325 kaffetræer, så de nye træer vil gøre en stor forskel, når de begynder at producere kaffebønner i sommeren 2022.

Hjælper NGUVUs udvikling
One Life Foundation støtter op om NGUVU gennem finansiering og fantastisk sparring! 

Medarbejderne hos Novozymes skaber forandring
I 2021 var det andet år i træk, at medarbejderne i Novozymes  havde mulighed for at donere julegavebeløbet til NGUVU, så vi kan købe vandtanke til NGUVU-kvinderne. I alt er det blevet til hele 60 vandtanke, som lokale Novozymes-medarbejdere har været med til at dele ud til kvinderne. Kenya er de seneste år blevet ramt af flere lange tørkeperioder, så de nye vandtanke har stor betydning for kvinderne og deres små kaffeforretninger.

Samarbejdet fortsætter i år, så vi kan sikre vandtanke til endnu flere kvinder. Samtidig har medarbejderne også mulighed for at vælge Afrikakurven, hvor kvindernes kaffebønner er med i.

Her kan du smage NGUVU-kaffen 

Mindfuture er en af de virksomheder, der køber kaffebønnerne fra de kvindelige småbønder i Kenya. Mindfuture fylder kaffebønnerne i kaffemaskinerne, hvor der er videoer og skilte, der fortæller om den forskel medarbejderne bidrager til, når de drikker kaffen.

Makio, Hudson, Bespoke, BIG BIO, Roccamore, Ferm LIVINGElsewhere Studio og Netlight i Danmark er andre virksomheder, der fylder kontorets kaffemaskiner med kaffebønner fra de kvindelige småbønder. 

På den måde får virksomhederne ikke bare lækker kaffe. De støtter også aktivt op om FN's Verdensmål, især målene 'Afskaf fattigdom', 'Kvalitetsuddannelse', 'Ligestilling mellem kønnene' og 'Anstændige jobs og økonomisk vækst'.